Prospect Eleven als katalysator voor jong ondernemerschap

Oprichters Angelo Bromet en Charity Reingoud bieden jongeren een plek om hun talenten te ontwikkelen. Het pand aan de Karspeldreef vult zich daarnaast met een verzameling van huurders die kansen willen creëren om jongeren een stap verder te brengen richting hun droom. “Je hoeft niet eens te weten wat je wilt doen, maar je moet gedreven zijn. Je moet iets willen aanpakken.”

Angelo, vader, conceptontwikkelaar en humaan, is in zijn werk altijd op zoek naar nieuwe manieren om te innoveren. Hij ontmoette Charity die zo’n tien jaar geleden aanklopte voor een stageplek bij jongerencentrum No Limit. Charity: “Ik kreeg de kans om me verder te verdiepen in het creatieve werkveld en het begeleiden van anderen.” Hierdoor kon ze gebruik maken van haar grootste krachten: ontdekken en ontwikkelen. Toen No Limit in 2019 opgeheven, vanwege beperkte financiering, besloot het gouden duo samen op te trekken om de zichtbare impact van hun werk voort te zetten. Angelo: “We merkten dat niet alleen onze werkwijze, maar ook de fysieke ontmoetingsplek hierin een rol speelde. We wilden dit behouden en het op de één of andere manier blijven faciliteren.” Angelo en Charity gingen op jacht naar een nieuw creatief honk om hun werk voort te zetten, ditmaal met een eigen visie. Charity: “We zochten een eigen plek zodat we niet meer in de schaduw zouden vallen van veranderde beleidsplannen.”

Charity Reingoud: “Zo hebben we jongeren opgeleid voor de reclamewereld.

Prospect Eleven
De nieuwe visie betekende een stap richting het ondernemerschap. Het tweetal besloot zonder subsidie hun activiteiten voort te zetten en huurde eind 2019 een pand aan de Karspeldreef met meerdere ruimtes om deels te verhuren aan andere ondernemers. Angelo: “No Limit had een welzijnscomponent waarbij mensen gratis gebruik konden maken van verschillende tools en faciliteiten zonder dat daar een vereiste tegenprestatie tegenover stond. Toen we Prospect Eleven begonnen, moesten we nadenken over hoe we het zouden financieren. We hebben gekozen voor een economisch model waarbij we ineens ook exploitant werden en ons moesten bezighouden met huurcontracten.”

Het pand telt momenteel veertig huurders verdeeld in twee categorieën. Zo zijn er de jonge ondernemers tot 30 jaar met een creatieve onderneming die openstaan voor samenwerkingen. Daarnaast is er ruimte voor ervaren ondernemers die als vraagbaak willen dienen voor de jonge zakenlui of bereid zijn om nieuwe kansen te creëren voor deze jongeren. Dit kan op verschillende manieren. Charity: “Zo hebben we jongeren opgeleid voor de reclamewereld. Ze gaan daar volgende maand werken. Daarnaast hebben ze bijgedragen aan het realiseren van een kunstwerk in het pand en het schieten van een aflevering van een Amerikaanse televisieserie. En we hebben jongeren verbonden aan mensen in ons netwerk waar opdrachten zijn uitgerold.”\

Trotste oprichters van Prospect 11: Angelo Bromet en Charity Reingoud

Eleven Inc.
Binnen Prospect Eleven, de commerciële tak, bestaat Eleven Inc., de stichting die zich puur richt op talentontwikkeling. Gemotiveerde jongeren worden geholpen door middel van coaching, workshops en netwerkmogelijkheden. Eleven Inc. Is een creatieve leerschool die zich inzet voor jongeren die aan het begin van hun carrière staan en wellicht nog niet precies weten welke richting ze op willen. Angelo: “We helpen jongeren op maat. We doen een scan en kijken dan wat er nog nodig is zodat dat toegevoegd kan worden om de puzzelstukjes in elkaar passen.”

Het aanbod van Prospect Eleven maakt jongeren bewust van de verantwoordelijkheid over hun eigen leven en hun omgeving. Charity: “Als je het gevoel van eigenaarschap hebt, wil je ook meer doen voor je omgeving en de mensen om je heen. Ook ben je sneller bereid om je hier te vestigen.” Dat gevoel van eigenaarschap heeft meerdere kanten volgens Angelo: “Ik denk dat een hoop jongeren in Zuidoost nog niet echt leven in de stad. Hun eigenaarschap vertaalt zich in het trotse gevoel om Amsterdammer te zijn, maar tegelijkertijd maken ze nog niet daadwerkelijk gebruik van wat Amsterdam te bieden heeft. Binnen Zuidoost merk je dat mensen een emotionele verbintenis hebben met dit stadsdeel, maar niet een vorm van eigenaarschap waarbij mensen zich gaan verdiepen in welke mogelijkheden er zijn die je je kunt toe-eigenen. Wanneer een deel van de stad onder je neus verandert, kun je dan niet goed volgen welke nadelen of voordelen dit voor jou kan hebben.”
Dat gebrek aan verdieping in de stad, de ontwikkelingen en het aanbod voor persoonlijke en professionele groei leidt ertoe dat kansen worden gemist. Zonder een ruime inventarisatie van beschikbare mogelijkheden blijft een toekomstperspectief beperkt. Angelo: “Je hebt alleen maar te kiezen als je weet welke opties er zijn. Het is alsof je altijd patat en kip besteld bij een restaurant omdat je niet begrijpt wat de andere opties zijn. Wat als de andere maaltijden worden toegelicht, wat als het menu visueel wordt gemaakt, wat als je op basis van proeven kunt kiezen wat je wilt? Dan kan het nog steeds zijn dat je voor patat en kip kiest, maar dan heb je echt gekozen. Alle andere momenten was het geen keuze.”

Via maandelijkse masterclasses biedt Prospect Eleven dan ook extra kennis en kansen aan de jeugd. De drie soorten masterclasses, de Kingmakers, de Masters en de algemene masterclass, behandelen respectievelijk ervaren ondernemers die een banen- of ontwikkelkans kunnen aanbieden, een specifiek onderwerk zoals belasting of fondsenwerving, en informatie over gebiedsontwikkeling.

Nieuwe kansen
Prospect Eleven richt zich op jongeren die gedreven zijn om te werken aan hun toekomst, of hun doel nu al glashelder is of nog helemaal niet. De leerschool en onderneming richt zich er niet op om jongeren van de straat te halen, maar Charity en Angelo beseffen zich wel dat Prospect Eleven een optie kan zijn voor jongeren die op de kruising van hun leven staan. Charity: “Wij zouden één van de opties kunnen zijn waar iemand voor kiest waardoor zo’n persoon zichzelf niet verliest in een leven of lifestyle die niet goed is voor hem of haar.”

De huidige ruimte aan de Karspeldreef wordt deze maand verruild voor een tijdelijke ruimte die tot het einde van het jaar beschikbaar is. Daarna verhuist de onderneming naar een nieuwe locatie waar Charity en Angelo zich nog meer gaan bezighouden met ondernemerschap, branding en media. Om te kunnen groeien, blijven ze uitkijken naar oprechte partners en opdrachtgevers die langdurige samenwerkingen willen aangaan.

Charity en Angelo bieden een optie voor jongeren die op de kruising van hun leven staan.

 

Deel dit bericht op social media
Zuidoost&Meer

GRATIS
BEKIJK