Orville Breeveld: From Southeast With Love

Op zondag 5 juni vult het Concertgebouw zich met klanken uit Zuidoost. Geluiden waar menig Zuidoostenaar mee is opgegroeid of heeft opgezogen tijdens de jaren dat dit stadsdeel zich heeft gevormd tot een walhalla van culturen. Met het concert From Southeast With Love geeft consultant en muzikant Orville Breeveld een podium aan de kwaliteit van Zuidoost.

Al vier jaar liep hij rond met het idee voor Southeast With Love. Aansluitend op de doelstelling van het Concertgebouw om de doelgroep te verjongen en verbreden, zag hij kans om sterren uit zijn eigen postcodegebied een podium te bieden. “Als ik aan Zuidoost denk, denk ik aan thuis. Ik ben hier grotendeels opgegroeid. Als ik denk aan de muzikanten en artiesten die ik hier heb ontmoet, kan ik niet anders dan aan liefde denken.” Zuidoost heeft zich door de jaren heen bewezen als broedplaats voor artiesten die met hun verschillende stijlen op hun eigen manier bijdragen aan het nationale en internationale podiumlandschap, zoals de Surinaamse band La Rouge die dit jaar hun dertigjarige bestaan vieren. Of de uit Gein afkomstige Daisy Correia die door middel van de Portugese fado de blijheid en weemoed van het leven bezingt, of artiest Young Nnelg die op een positieve manier hiphop uitbrengt waar ook jongeren naar kunnen luisteren. Daarnaast staan onder andere zanger Brian Abais, operazangeres Imara Thomas, zanger en componist Isaac Menso en klassiek pianist Dywel Braaf ook op de almaar groeiende lijst van geboren en/of getogen Zuidoost-talenten.
“Ik zie Zuidoost als een soort New Orleans. Dit stadsdeel is de school waar ik me heb kunnen ontwikkelen, waar docenten mij zowel artistiek als zakelijk hebben gecoacht. Daar pluk ik nu de vruchten van. Daar wil ik Zuidoost erg voor bedanken.” Dit doet Orville onder andere door Zuidoost een plek te geven in het Concertgebouw, een podium dat voor veel artiesten heeft gediend en nog steeds dient als springplank naar de rest van de wereld. “Want alles wat in het Concertgebouw wordt gespeeld krijgt de hele wereld te zien.”

Orville liep al vier jaar met het idee voor Southeast With Love.


Jong talent

Als de zoon van een Surinaams zangduo werd Orville zelf tijdens zijn jeugd blootgesteld aan verschillende soorten muziek. Terwijl zijn vader gitaar speelde en muziek arrangeerde en componeerde, schreef zijn moeder liedjes en gebruikte haar stem als muziekinstrument. Door hun huis in Hoorn, en later in Zuidoost, galmden Afro-Amerikaanse klanken, Nederlandstalige geluiden, jazz- en soulritmes en Arabische en Hindoestaanse muziek. Na jarenlang piano te spelen, leerde hij in Zuidoost zijn eerste gitaarakkoorden van Benny Alwart, musical director van Zuidoost Allstar Ensemble. “Dat heeft mij zo geraakt dat ik nooit meer ben opgehouden met gitaar spelen.”

Wanneer Orville bij klasgenoten over de vloer kwam, kreeg hij naast hun cultuur ook hun muziekstijl mee. “Maar ik merkte dat er geen professioneel podium was voor iedereen die zich wilde ontwikkelen op dit vlak, mijzelf inclusief. Dus in 2002 begon ik met Breathing Bijlmer.” Zijn stichting Breathing bood jong muzikaal talent de kans om zich te ontwikkelen en op te treden op landelijke podia. Orville ontwikkelde ook het concept voor het Breathing Bijlmer Festival waar talenten zes keer per jaar hun eigen muzikale creaties konden delen met het publiek en daarnaast lanceerde hij in 2009 Southeast Jazz Festival dat zowel regionale acts als wereldartiesten in de spotlights zette. Naast zijn missie om jong talent verder te helpen, eert hij ook de oude meesters. Zo maakte hij voor Het Concertgebouw de podcast Gemiste Sterren over zwarte componisten en adviseerde de gemeente Amsterdam over nieuwe straatnamen met zwarte componisten.

Benny Alwart(musical director van Zuidoost Allstar Ensemble) heeft mij zo geraakt dat ik nooit meer ben opgehouden met gitaar spelen!

Ondernemerschap
Om zich te kunnen ontwikkelen als professioneel artiest was talent alleen niet voldoende. “Ik geloof in talent en heel veel discipline. Om van talent een beroep te maken, vraagt dit om doorzettingsvermogen. Dat zijn duizenden uren oefenen en studeren. Vaak mislukt het, totdat het een keer wel lukt. In het leven moet je de ‘v’ in een ‘r’ veranderen (leren) en daarna de ‘l’ in een ‘g’ omzetten (geven). Het delen met anderen is belangrijk maar je moet ook jezelf geven aan je talent. En dat valt niet mee. Dan moet je in die doelstelling ook teleurstelling incorporeren. Dingen gaan niet allemaal in één keer. Als je zoekt naar een comfortabel, veilig leven, dan moet je niet de muziek of kunst ingaan.”
En dan nog zijn alleen deze twee ingrediënten niet genoeg om een boterham te kunnen verdienen als artiest. “Als je professioneel muzikant wil zijn, moet je ook ondernemer zijn. Als je je alleen artistiek ontwikkelt, dan ga je het niet redden. Het is een hele drukke markt, er zijn heel veel mensen die muziek maken en willen doorbreken.” Om zich op zakelijk vlak te kunnen ontplooien, nam hij banen aan in de verzekeringsbranche, accountmanagement, acquisitie-ontwikkeling en als marketeer. “Ik heb deze kennis vervolgens altijd gebruikt ten dienste van het realiseren van muziekprojecten. Ook omdat ik een eindeloze honger heb om nieuwe dingen te leren.”
De entertainmentindustrie is een miljoenenindustrie waar ook zichtbaarheid een grote rol speelt. Orville ziet zelf hoe jonge muzikanten zichzelf op een slimme manier via social media in de kijker spelen. “En dan nóg ben je er niet. Zorg dat je artistiek en zakelijk de slechtste bent in de band waarin je speelt. Anders moet je een andere band zoeken. Mensen die beter zijn dan jijzelf daarin trekken je omhoog. Ik heb altijd goede coaches om me heen gehad. Het gaat niet om het eindstation, het gaat om de trein waar je in zit. Daar moeten goede mensen in zitten en als dat niet zo is, dan moet je ze uitnodigen.”

Collectieve inzet
Op 5 juni staat de Grote Zaal van het Concertgebouw vol met professionals die zich deze vaardigheden eigen hebben gemaakt. De avond, die aan elkaar wordt gepraat door comedian Soundos El Ahmadi en als speciale gast Edsilia Rombley heeft, is niet alleen tot stand gekomen door artiesten. Ook organisaties en bedrijven, zoals Zuidoost City, Stadsdeel Zuidoost, woningbouworganisatie Wonam en het AMC doen achter de schermen mee. “Ik zie enorme kansen wat betreft samenwerking in Zuidoost. Vooruitgang is een collectieve inspanning. Wij moeten laten zien aan onze jongeren wat het betekent om kansen te pakken en elke dag weer op te staan omdat je erin gelooft. De kansen en mogelijkheden zijn groter dan de bedreigingen en risico’s. Wat er straks op het podium staat bij From Southeast With Love, is een bundel van miljoenen uren van inzet, geloof, vertrouwen en samenwerking. Ik hoop dat dit de komende jaren nog meer georganiseerd wordt en dat artiesten uit Zuidoost zich realiseren dat het Concertgebouw ook hun podium is.”

Deel dit bericht op social media
Zuidoost&Meer

GRATIS
BEKIJK