Giorgio Xhosa Toppin, de man achter het kledingmerk XHOSA

Giorgio Xhosa Toppin

De 33-jarige modeontwerper Giorgio Toppin is de derde generatie uit zijn familie die in Zuidoost zijn leven opbouwt. Zijn oma Elfriede Sinester is een echte Bijlmer pionier en stond aan de wieg van Mi Oso es Mi Kas. Een stichting die in de geschiedenis van de Bijlmer tienermoeders en meiden intensief ondersteunde. Giorgio heeft het stadsdeel nooit verlaten, maar heeft wel in alle hoeken van Zuidoost gewoond. In 2008 startte hij zijn eigen kledingmerk XHOSA. Wat voor een volk in Zuid-Afrika staat, maar ook zijn tweede naam is. XHOSA is niet zo maar een merk. Het is een heren kledingmerk wat de man de combinatie tussen nieuwe silhouetten en draagbare kleding aanbiedt.

Wanneer is jouw interesse voor fashion gewekt?
Mode heeft altijd deel uitgemaakt van mijn leven. Toen ik drie jaar was begon ik met modellenwerk wat ik tot mijn twaalfde heb gedaan. Daarna als tiener begon mijn interesse meer richting Illustratie en grafische vormgeving te gaan. Op de kunstacademie kwam ik erachter dat mijn talenten dichter bij de mode lagen dan bij andere disciplines die daar aangeboden werden.

Waarom je heb je ervoor gekozen je alleen op mannenmode toe te spitsen?
Aan de kunstacademie ontwierp ik dameskleding en dat was voor mij totaal niet natuurlijk. 2008 was het tijdperk van de skinny jeans rage en voor mannen was er gewoon een beperkt aanbod. Ik had de behoefte om daar verandering in te brengen en om iets nieuws aan te bieden. Als designer ligt het mij beter om kleding te ontwerpen vanuit het perspectief van een man en hoe ik graag zou willen dat mannen zich zouden kleden.

De kleding van XHOSA valt op, omdat het niet gaat om een mainstream stijl. Waar haal jij jouw inspiratie vandaan?
Het doel van XHOSA is altijd geweest om kleding aan te bieden wat niet in de kast hangt van de gemiddelde man, maar wel commercieel genoeg is voor iedereen om te kunnen dragen. Mijn inspiratie komt uit de ervaringen die ik zelf op doe uit het leven, spiritualiteit, mythologische verhalen, de cultuur om mij heen en soms komt het ook door dromen. Er is altijd een gevoel van zelfvertrouwen wat ik wil overbrengen wanneer iemand mijn kleding draagt. Op dit moment ben in bezig met de wintercollectie van 2019.

Er was een expositie van verschillende kledingontwerpers te zien bij OSCAM waar jij ook deel van uitmaakt. Het concept kleding als kunst. Past dat bij het merk XHOSA?
Ik denk dat de kleding van XHOSA een artisanaal gehalte heeft, omdat er altijd conceptueel denken aan te pas komt. Zelf beschouw ik mijn werk niet als kunst, het liefst heb ik ook dat iedereen die XHOSA draagt er geen gelegenheidskleding van maakt. Kleding is om gedragen te worden en om gezien te worden, dat gebeurt niet als het in een kast of vitrine hangt.

Kijk voor meer informatie over XHOSA op www.goxhosa.com of op Instagram op @xhosaofficial.

 

Door: Graziëlla Hunsel Rivero

Potret Graziëlla Hunsel Rivero, Foto: Miriam van Houtert-Rijhiner.

 

Deel dit bericht op social media

Leave a Reply

Zuidoost&Meer

GRATIS
BEKIJK