Bijlmerpioneer Henno Eggenkamp: ‘Hoe meer diversiteit hoe beter’

Wie ben jij en waar kennen Bijlmerianen jou van?
‘Ik ben Henno Eggenkamp, geboren in Soestdijk in 1945, nog net in oorlogstijd. Door mijn vader was ik voorbestemd als priester, maar op mijn 15de verliet ik de kerk voorgoed.

De meeste mensen zullen mij kennen van het Blij met de Bijlmer Festival, van 1983 tot 1999. Aanleiding was het symposium in ‘83: hoe verder met de Bijlmermeer? Ik wilde niet alleen maar met papier bezig zijn, maar ook mensen bij elkaar brengen. We wilden een festival voor iedereen, voor verbroedering en samenleven. En we wilden de Bijlmer promoten, vandaar mijn leuze: Oh, Bijlmermeer, verguisd en gekwetst, ik vond er slechts geluk en jou. We hadden ook ludieke acties, bijvoorbeeld een band op het dak. En de Grubbezee tussen Grubbehoeve en Kleiburg doopten we met colaflessen om tot Colakreek (een recreatiepark in Suriname).’

 

Wat heb je gedaan voor de Bijlmer?
‘Vanaf 1969 woon ik hier. Jarenlang bestierde ik de collectieve ruimten in Grubbehoeve. Ik was baas van Metro, een lokaal radio- en tv-station; producer-regisseur van video-docu´s; bestuurder van diverse welzijnsclubs; eigenaar van de Bijlmer Galerie; producent van een Open Atelier Route in Florijn; organisator van Surinaamse festivals (Ganzenhoef) en Blaka Poku in De Meervaart; (mede-) bedenker en organisator Bijlmer Bios; initiator van het project Koop Je Eigen Bijlmer (voorloper van Klusflat Kleiburg); de ideeënman achter Moeder Aarde/M’Aisa; bedenker van ‘De Boom die alles zag’ bij het Bijlmer Monument; producer tv-uitzending n.a.v. de Bijlmerramp (1992) in de Rai; oprichter van het Bijlmer Museum (in Grubbehoeve).’

 

Wat betekent de Bijlmer voor jou?
‘Het mooie van de Bijlmer is de ruimte, er is geen grote benauwdheid, het is niet verkokerd. Aan de buitenkant van een appartement valt niet te zien wie er woont, er zijn geen hekjes of tuintjes. Je kunt je hier als bewoner niet afscheiden of onderscheiden. De Bijlmer is niet huiselijk of gezellig. Destijds (in de jaren 1970 en -80) was het probleem dat nogal wat bewoners geen verantwoordelijkheid namen voor het welbevinden van de flat en hun medebewoners. Hoogbouw kan niet zonder. Je moet het z’n allen op orde willen houden.’

 

Hoe zie je de toekomst van de Bijlmer?
‘Er ontbreekt een ruimte voor de vele hiphoptalenten in de buurt. Horeca is ook een probleem. Schep goedkope ruimten om allerlei startende horeca-ondernemers een kans te geven, zoals gebeurde bij bedrijven in de plint van Grubbehoeve, bij Heesterveld en de World of Food. Hoe meer diversiteit hoe beter, dan voorkom je ook dat een bepaalde groep de horeca ‘in bezit’ neemt zoals nu gebeurt. En tover zogenaamd lelijke, maar goedkope gebouwen als de Kemperinggarage om tot ruimten waar heel nieuwe dingen te beleven zijn.’

 

Op 25 november  – de start van 50 jaar Bijlmermeer -, organiseren Eggenkamp en het Bijlmer Museum een speciale lunch voor de Bijlmer Pioniers, bewoners die hier tussen ‘68 en ‘76 kwamen wonen.

Hij is te volgen via zijn blogs Metro in de Bijlmer en Bijlmer Museum en via zijn FB-pagina’s Wonen in een museum, Bijlmer Museum.

Deel dit bericht op social media

Leave a Reply

Zuidoost&Meer

GRATIS
BEKIJK