NYANGA WEDER, stille kracht bij Untold!

Door: Otmar Watson

Nyanga Weder begon in haar derde levensjaar met klassiek ballet. Dit deed zij met veel plezier tot dat ze op haar zevende bewust werd van het feit dat ze niet helemaal binnen het plaatje paste. Hier kwam zij achter door de haardracht en make-up die alle meisjes hadden bij een uitvoering in Theater Zuidplein. Met de blauwe oogschaduw en rode lipstick vond zij zichzelf op zwarte piet lijken en het knotje vond ze met haar haarstructuur minder mooi uitzien dan bij de witte meisjes. Na deze ervaring koos Nyanga ervoor om te stoppen met ballet, maar omdat ze van haar ouders een buitenschoolse activiteit moest hebben, ging ze turnen.

Awasa
Nyanga is altijd bezig geweest met het onderzoeken van de Afro-Surinaamse cultuur. In haar vrije tijd danste Nyanga ook altijd op de tonen van Surinaamse muziek en na 10 jaar turnen kwam zij in aanraking met de dans Awasa. Awasa is een dans oorspronkelijk van de Okanisi (Afro Surinaamse bevolkingsgroep uit Suriname) en hiermee ook een onderdeel van de cultuur van haar vaders familie. Per toeval was het met haar neef Mitchell Dankoor die danser is geweest in de Awasagroep Fiamba in Suriname, met wie Nyanga (op haar 17e) samen de dansgroep Sangafi heeft opgericht.
Met Sangafi werden er verschillende dansen zoals Awasa, maar ook Songe, Banamba en Susa uitgevoerd tijdens verschillende evenementen binnen en buiten Nederland. Ook gaf Sangafi veelvuldig workshops in het primair en voortgezet onderwijs. In 2010 werd Sangafi door Untold uitgenodigd voor een uitwisseling met de choreograaf Ayaovi Kokousse.
Na meerdere repetities samen is er een performance uitgevoerd en Otmar Watson vroeg of de hele groep zich niet wilde aansluiten bij Untold. Nyanga gaf hier een jaar later gehoor aan. Zij was als Rotterdamse altijd al helemaal thuis in Amsterdam Zuidoost. Dit komt doordat ze veel vrije tijd in haar jeugd altijd in ons stadsdeel heeft meegemaakt doordat haar grootouders en zeven broers en zussen van haar vader in de wijken Kraaienest, Ganzenhoef en Gaasperplas woonden. Tevens begon Nyanga aan de opleiding Cultuurwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam en kon dit mooi combineren met activiteiten van Untold.
In 2016 begon Nyanga naast haar studie ook als zzp’er/freelancer. Dit begon met het schrijven van blogs voor het Wereldmuseum bij de tentoonstelling AFRIKA010.
Per blog liet zij aan de hand van een onderwerp zien wat haar als Rotterdamse verbindt aan Afro-Surinaamse cultuur en het verband daarmee met het continent Afrika. Door de zichtbaarheid via dit instituut volgden de opdrachten op; Nyanga is geportretteerd door de NOS voor hun online Keti Koti Special, geïnterviewd voor verschillende bladen en uitgenodigd als spreker bij verschillende evenementen die iets te maken hadden met het koloniale en slavernijverleden en de doorwerking daarvan. “Ik praat graag over de doorwerking van het koloniale en slavernijverleden, omdat deze op zoveel verschillende manieren in het heden zichtbaar is. Dit zit namelijk ook in hoe we praten, wat we eten en hoe we met elkaar omgaan.
Door na te denken over de invloed van het verleden op het heden, kunnen we onszelf ontwikkelen met het oog op een nog mooiere toekomst.” Aldus Nyanga.
De voorstellingen van Untold hebben Nyanga naar eigen zeggen heel veel opgeleverd. “We waren tijdens het maken van de voorstelling OBIA op een verdiepende manier bezig met het plaatsen van Winti in het hier en nu en een ieder kreeg de ruimte om een persoonlijke zoektocht te starten. Het hoogtepunt van Untold was enerzijds het maakproces van de voorstelling OBIA. Ik werd getriggerd om voor mezelf op dat moment belangrijke levensvragen te stellen.
Dit heeft mij geholpen tijdens mijn ontwikkeling. Anderzijds blijven de reizen naar Suriname, Engeland en Ghana me ook altijd bij. Het is mooi om te zien hoe we in drie verschillende werelddelen impact kunnen maken door onszelf te zijn en onze culturele kennis te delen. Dit vind ik een mooie kracht van Untold.”

NYANGA WEDER “Het is mooi om te zien hoe we in drie verschillende werelddelen impact kunnen maken door onszelf te zijn en onze culturele kennis te delen. Dit vind ik een mooie kracht van Untold.” / Fotografie: Les Adu

Vandaag de dag is Nyanga Content Marketeer bij het Nationaal Museum van Wereldculturen. Dit houdt in dat zij werkzaam is voor zowel het Tropenmuseum, Museum Volkenkunde, Afrika Museum en Wereldmuseum. Hiernaast coördineert zij de marketing en communicatie van de organisaties Untold en Eternity en is erg blij dat er steeds meer ruimte voor anderen kan worden gecreëerd om uiteindelijk met een sterk team de marketing en pr werkzaamheden aan te vliegen. O
ok geeft Nyanga Aawasa dansworkshops voor jongeren en masterclasses voor volwassenen waarbij zij Afro-Surinaamse dans plaatst binnen de context van haar opgedane kennis. Hiernaast treed zij ook op als performance artist, maar ook als spreker binnen dezelfde thematiek. “Ik ben heel dankbaar dat ik kan doen wat ik leuk vind en dat ik bij Untold en Eternity als zwarte organisaties mezelf deels careerwise kan door ontwikkelen.
Ik hoop dat de impact van de organisaties nog groter wordt en in de nabije toekomst ik vanuit de opgedane kennis een rol kan spelen om vergelijkbare activiteiten op te zetten in mijn geboortestad Rotterdam, want dit is wat ik daar altijd heb gemist.”

Deel dit bericht op social media
Zuidoost&Meer

GRATIS
BEKIJK