Chiel Griffioen, kwartiermaker Hondsrugpark en mede-oprichter TEM: ‘Ik werk in de dode hoek van projectontwikkelaars’

Chiel Griffioen, al vijf jaar kwartiermaker van het Hondsrugpark in Amstel III en mede-oprichter van de co-workingspace The Extra Mile (TEM) geeft aandacht aan wat in de dode hoek zit van projectontwikkelaars. ‘Als we de gebruikelijke communicatie hadden aangehouden, hadden we misschien wel niet de juiste grond geraakt.’

door Martine van der Horn

Griffioen herinnert zich nog exact hoe hij vijf jaar geleden de opdracht als kwartiermaker Hondsrugpark binnenhaalde. De oud-horecaman die in 2018 zijn horecazaak ‘Club Koffie’ aan het Krugerplein in Amsterdam-Oost verkocht, wilde een jaar sabbatical nemen maar verveelde zich na drie dagen zo dat hij contact opnam met Placemaking Plus met de vraag of zij niet wat voor hem te doen hadden. Griffioen kwam via hen in contact met projectontwikkelaar Wonam die toentertijd startte met KARSP, de twee woontorens aan de Karspeldreef.

 

Ontbrekende schakel
Tegen directeur Robert Kohsiek van Wonam zei Griffioen zonder omhaal van woorden:  ‘Ik ben de ontbrekende schakel in jouw organisatie. Ik kan goed met verschillende mensen uit verschillende lagen omgaan, ik durf de Bijlmer in te gaan en ik geef aandacht aan wat in de dode hoek zit van projectontwikkelaars, namelijk aan alles wat niet om het gebouw draait maar wat om de mensen gaat.’

Chiel Griffioen samen met co-kwartiermaker Ryan Pinas.

Praten
In feite bleef de oud-horecaman doen waar hij goed in was: praten met mensen en de verbindende factor zijn maar dan nu zonder bier en koffie rond te brengen. Want dat is wat Griffioen doet: creatieve oplossingen bedenken voor projectontwikkelaars en netwerken aan elkaar knopen: gemeenten, bewoners, bedrijven… Er moet veel gebeuren om goed over te gaan van zo’n kantorenpark naar een stadswijk en van zo’n weg naar een park. Griffioen, terugblikkend op KARSP: ‘Als we de gebruikelijke communicatie van de projectontwikkelaars hadden aangehouden, hadden we misschien wel niet de juiste grond geraakt.’

Succes
Gevraagd naar zijn grootste succes de afgelopen jaren, vertelt Griffioen dat zo’n 38 procent van de bewoners van de KARSP-woontorens uit Zuidoost komt, meer dan de doelstelling van minimaal een kwart. Onder hen zijn zo’n twintig creatieve jongeren uit Heesterveld. Griffioen: ‘Die jongeren hadden we anders wellicht niet kunnen behouden in Zuidoost en al helemaal niet in Amsterdam. KARSP is een mooie mix geworden van bewoners uit Zuidoost en bewoners van daarbuiten. Ik ben daar trots op.’ Chiel kan wel meer successen noemen.

We zijn met Hondsrugpark de hoofdsponsor van voetbalclub Zuidoost United geworden!

Frisse wind
Inmiddels werkt Griffioen als kwartiermaker een dag in plaats van twee dagen per week en heeft hij een co-kwartiermaker aan zijn zijde gekregen: Ryan Pinas. ‘Heel fijn,’ vindt Griffioen, ‘want ik heb al die tijd alleen het wiel moeten uitvinden. Nu is er een jonge frisse geest bij.’

 Netwerk
In coronatijd merkten Chiel en zijn zakenpartners dat er behoefte was aan een representatieve plek waar ze met z’n allen in de buurt konden werken. ‘Ik had een hele lijst met mensen die mee wilden doen.’ Ze spraken hun netwerk aan en vonden het gebouw waar Blokker in had gezeten aan de Hessenbergweg 8, met op de begane grond vijfhonderd en op de eerste verdieping duizend vierkante meter.

Synenergie
Samen met zijn zakenpartners Virgill Olvira, Jerrel van Eer en Ryan Weibolt richtte Griffioen The Extra Mile (TEM) op. ‘We verhuren moderne werk- en vergaderruimtes en we hebben een studio met de nieuwste technologische livestream voorzieningen. Het is een plek waarin we ondernemers uit Zuidoost faciliteren en naar een next level tillen door synergie te creëren. De kracht van TEM is echt samenwerken en kennisdeling. Daarin onderscheiden we ons van andere co-working spaces in Amsterdam.’

The Extra Mile
‘Letterlijk verder gaan voor elkaar staat hier centraal. Vandaar de naam The Extra Mile Community,’ legt Griffioen uit. ‘We stimuleren elkaar om te groeien. Zo is hier een bedrijf van drie naar zes medewerkers gegaan.’

Ik ben is geen idealist en zeker ook geen ‘white savior!

Nul euro
‘Iedereen die hier huurt, hebben we uit ons eigen netwerk aangetrokken,’ vertelt Griffioen. ‘We besteden nul euro aan reclame en marketing. Natuurlijk mogen anderen ook komen aanwaaien. Je kunt hier altijd een dag onze plek komen uitproberen,’ zegt Chiel uitnodigend. ‘Zuidoost-gastvrijheid hebben we hier.’

De ruimte waarin TEM zit, is tijdelijk. Griffioen: ‘Dus nu gaan we met z’n allen als community weer op zoek naar een nieuw gebouw. Dat is redelijk uniek, meestal gebeurt het andersom: dat een gebouw op zoek gaat naar mensen.’

 

White savior
Griffioen is geen idealist en ook geen ‘white savior’. ‘Ik hoef geen mensen te redden. Mensen helpen zichzelf.’ Maar wanneer het even kan, denkt Griffioen mee. Krijgt hij een freelance opdracht binnen, dan ziet hij vaak kansen voor anderen en speelt die door. ‘Ik geef er vaak ook nog zakelijk advies bij. Ik zie dat beginnende, jonge mensen echt te weinig geld vragen voor opdrachten. Dan zeg ik tegen ze: “Daarvoor kun je het werk niet doen. Dat tarief moet omhoog.”’

 

Kledingmerk
Naast kwartiermaker en mede-oprichter van TEM is Griffioen een eigen kledingmerk aan het opstarten en eveneens bezig met een kunstopdracht in opdracht van de eigenaar van het Zandkasteel, het oude hoofdkantoor van de ING in de Amsterdamse Poort. Alsof dat nog niet genoeg is, vertelt Griffioen dat hij voorzitter is bij stichting Caribic. Niet dat hij wil vertellen over zijn voorzitterschap, wel over het werk dat Caribic doet. ‘Kijk maar eens op hun website: mooie organisatie!’

Trots op mijn kledingmerk; JAXI(Ajax)

 

Spiritualiteit
Griffioen doet de laatste tijd meer aan spiritualiteit en zelfontwikkeling. Zijn reden: zijn twee zoons. Ik wil een voorbeeld voor hen zijn en mezelf op het eind van de dag in de spiegel kunnen aankijken en kunnen zeggen dat ik me aan een aantal basisprincipes heb gehouden. Hij somt ze op: ‘openheid van geest, bereidwilligheid, eerlijkheid’. Hij doet het vooral voor zijn gezin maar natuurlijk sijpelt het ook door in zijn werk.

 

Toekomst
Tot slot blikt Griffioen vooruit: ‘Zuidoost gaat de komende tien à vijftien jaar zo ongeveer verdubbelen. De opdracht is om er 40.000 woningen te bouwen. Straks is dit stadsdeel met zo’n 160.000 inwoners net zo groot als de stad Nijmegen.’

Griffioen hoopt van harte dat juist de bewoners die nu in Zuidoost wonen de komende jaren van de enorme veranderingen in het stadsdeel gaan profiteren. ‘Natuurlijk is er angst voor gentrificatie maar dat proberen we zo goed mogelijk voor te bereiden,’ legt Griffioen uit. ‘Er liggen enorme kansen voor ondernemers. Ze kijken ernaar uit.’

Deel dit bericht op social media
Zuidoost&Meer

GRATIS
BEKIJK